אם נודה על האמת, אנחנו חיים במציאות לא פשוטה. החיים בישראל מורכבים מאוד, התקשורת נמצאת בכל מקום וקשה עד בלתי אפשרי שלא להיחשף לכל מה שקורה במדינה. אלא שבדיוק כפי שאנחנו כמבוגרים מושפעים מההתרחשויות ומהמורכבויות, גם כך הילדים שלנו, ולא תמיד יש להם את הכלים להתמודד עם זה. לכן, מכיוון שאי אפשר למנוע לחלוטין מהילדים את הגישה לאמצעי התקשורת השונים והם סופגים מידע רב על העולם ועל החברה, חשוב מאוד שנלמד אותם מיומנויות של חשיבה ביקורתית. אז מהי חשיבה ביקורתית, וכיצד נפתח אותה אצל הילדים שלנו? כל הפרטים כאן.

מהי חשיבה ביקורתית ולמה חשוב לפתח אותה אצל ילדים?

במילים פשוטות, חשיבה ביקורתית היא חשיבה שמעודדת אותנו לשאול שאלות, להטיל ספקות והכי חשוב – לא לקבל שום דבר כמובן מאליו. השאיפה היא שנסתכל על העולם בצורה אובייקטיבית ושקולה שתעזור לנו לנתח סיטואציות ולדעת איך לפעול במסגרתן על הצד הטוב ביותר. חשיבה ביקורתית היא מיומנות חשובה, שהרי אנחנו חשופים למידע כל הזמן, בין אם אנחנו מקבלים אותו מהטלוויזיה, מהאינטרנט או מהתקשורת. לכן, אחת הדרכים לפתח את המיומנות היא אוריינות מדיה, שנועדה לעזור לכם ולילדיכם ללמוד כיצד להבין מסרים במדיה הדיגיטלית ולחשוב עליהם באופן ביקורתי.

למה זה חשוב? יש לנו כבני אדם נטייה להאמין בכל גורם סמכות. אלו יכולים להיות אנשי תקשורת, מרצים, מורים ובעצם, כל אדם שאנחנו תופסים כבעל ידע אובייקטיבי. כמונו, גם הילדים שלנו לומדים את העולם, בין היתר, דרך גורמים סמכותיים: הורים, גננות, אחים גדולים אבל גם – דרך המדיה. לא תמיד יש לנו את השליטה על המידע ועל התכנים אליהם נחשפים הילדים, ולכן החשיבה הביקורתית תעזור להם להתמודד עם כל המידע שהם סופגים וכך להפחית את מידת ההשפעה של התכנים עליהם.

 

 

מהי אוריינות מדיה?

אוריינות מדיה היא שם כולל לדרך שבה אנחנו ניגשים למדיה ולתכנים שבה. תחת ההגדרה קיימות עוד כל מיני סוגי אוריינות הקשורים במדיה: אוריינות טכנית, שמשמעה להבין כיצד להשתמש במחשבים, אינטרנט, תוכנות ואפליקציות; אוריינות תוכן, שמטרתה לעזור לנו להבין מי יוצרי התוכן באתרים וכיצד עובדים מנועי חיפוש באינטרנט; אוריינות תקשורת, הקשורה בהבדלים בין סוגי התקשורת בפלטפורמות שונות באינטרנט; אוריינות יצירתית וחזותית, שקשורה ביצירה מקורית והעלאת תוכן לאינטרנט.

איך אוריינות מדיה יכולה לעזור לילדים לפתח חשיבה ביקורתית?

ידע הוא כוח, וכשילדים מודעים לאופן שבו המדיה עובדת, הגישה שלהם למדיה בטוחה יותר והם מושפעים פחות ממניפולציות ומסרים שיווקיים שמופעלים באמצעי התקשורת השונים. המודעות גורמת לילדים להבין ולחשוב בצורה ביקורתית ואובייקטיבית על כל סוגי התוכן ועל האופן שבו הם מוצגים ברשת.

איך תפתחו אוריינות מדיה אצל ילדיכם?

אחת הדרכים המרכזיות לפיתוח אוריינות מדיה אצל ילדים היא מתן דוגמה אישית. במקום להתווכח עם הילדים על זמן מסך, צפו יחד איתם וצרו שיח פתוח סביב התוכן והמסרים המועברים בו. הילדים מחקים אתכם כל הזמן, ואם הם רואים אתכם צופים או קוראים תוכן מסוים, אתם יכולים להסביר להם למה בחרתם לצרוך דווקא את התוכן הזה ולא תוכן אחר. כמו כן, עודדו אותם לשאול שאלות בנוגע לתכנים במדיה וחשבו יחד על נקודות מבט נוספות שלא הוצגו בכל אחד מסוגי התכנים.

סיכום

לסיכום, חשיבה ביקורתית היא כלי חשוב לחיים ומומלץ להתחיל לפתח אותו בגיל צעיר, במיוחד  לאור המציאות המורכבת בה אנו חיים בישראל. אחת הדרכים לפיתוח חשיבה ביקורתית היא אוריינות מדיה, מיומנות שתעזור לילדיכם לחשוב בצורה ביקורתית ואובייקטיבים על סוגי התכנים שהם נחשפים אליהם במדיה.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.