ארבע מערכות הבחירות האחרונות היו בסימן קמפיינים אגרסיביים שהתבצעו ברשת. למעשה, יצירה של מוניטין פיקטיבי מהווה חלק בלתי נפרד מניהול קמפיין מוצלח. מדוע ומה חשוב לדעת אודות ניהול מוניטין ברשת האינטרנט? על כך – במדריך הבא.

מוניטין פיקטיבי: חלק בלתי נפרד מפעילות שיווקית באינטרנט

זה לא סוד שהעידן הדיגיטלי הוביל לשינויים משמעותיים בכל הקשור לנתיבי הפרסום והשיווק, לא רק מצד עסקים אלא גם בעבור הפוליטיקאים שהבינו כי חוקי המשחק השתנו. למעשה, הרשתות החברתיות כמו גם הניוז פיז של רובנו היו מלאים בשנתיים האחרונות בקמפיינים שחלקם היו נגטיבים מאוד כלפי יריבים פוליטיים, כחלק ממערך תקשורתי שפעל מסביב לשעון ומתוך מטרה ליצור הגברה של חשיפה וחיזוק הקשר בין הפוליטיקאים לבין המסרים אותם רצו להעביר לקהל הבוחרים. בראיון של עידן בן אור, מומחה לקידום אתרים לדה מרקר הוא הסביר כי בניית קמפיין ומוניטין פיקטיבי מצד פוליטיקאים נועד קודם כל ליצור נוכחות ברשת באופן מוצהר, וזאת מתוך מטרה להשמיץ את היריב. חשוב להבין כי ניהול מוניטין ברשת האינטרנט מהווה חלק בלתי נפרד מההתנהלות של כל פוליטיקאי היום, ולכן חשוב להבין כי הבסיס של ניהול המוניטין נועד ליצור קידום משמעותי באחוז החשיפה לצד הדגשת נקודות חוזק, על חשבון היריב.

האם פוליטיקאים מייצרים מוניטין פיקטיבי?

כיצד מתבצע ניהול מוניטין פיקטיבי?

מאחר והרשת האינטרנטית כמו גם הרשתות החברתיות הפכו למקור הידע המרכזי של הציבור, פוליטיקאים השכילו להבין את הכוח של המדיה הדיגיטלית לטובת העברת מסרים, ויצירה של מיתוג ובידול מצד המתחרים. בהתאם לכך, הם פועלים ע"פ תוכנית אסטרטגית המתבצעת ע"י מקדמי אתרים מקצועיים אשר יוצרים בעבורם ניהול מוניטין המבוסס על מספר דרכים: קידום מילות מפתח, יצירת פרופיל פיקטיבי, שימוש בתכנים שלילים כלפי מתחרים ועוד. מאחר ופוליטיקאים הם בעלי פרופיל ציבורי גבוה, הם צריכים להגיע לידי ביטוי ברשת ובשל כך ניתן היה להבחין במגמה של ייצור מוניטין פיקטיבי בזמן מערכות הבחירות, מתוך מטרה להבליט את הפוליטיקאי על פני המתחרה – וזאת באמצעות ניהול מוניטין באינטרנט, הן במערכות בחירות כאן בישראל ובוודאי בעולם, כפי שניתן היה לראות בקמפיין הנגטיבי שהתרחש אל מול הילארי קלינטון, בזמן מערכת הבחירות מול הנשיא הנבחר דונלד טרמאפ (שעד היום כבר המשיך את חייו לאחר ההפסד בבחירות האחרונות). חשוב לציין כי ניהול מוניטין ברשת אינו חייב להיות שלילי אלא גם חיובי, דרך "העלמת" אזכורים מביכים מהדפים הראשונים של גוגל. ניהול מוניטין הוא תהליך ארוך המתבצע לאורך זמן, ועל כן מדובר באסטרטגיה ארוכת טווח אך גם דינאמית, מבחינת אופן הניהול.

שימוש במדיה לטובת ניהול מוניטין: חלק בלתי נפרד מההתנהלות במאה ה 21

ניהול מוניטין ברשת הוא חיוני לא רק בעבור פוליטיקאים שרוצים לקדם את עצמם על חשבון המתחרים אלא גם בעבור בעלי עסקים. אופרציה של שימוש במדיה לטובת ניהול המוניטין היא חלק בלתי נפרד מיצירת יתרון תחרותי ובולטות המתבצעת באופן שוטף, כאשר היום באמצעות כלים מתקדמים ניתן לבצע ניהול מוניטין שלילי באופן קל יחסית – דרך פרסום של חוות דעת שליליות או העלאת פרסומים מביכים לתוצאות הראשונות של גוגל, ובכך להשפיע על דעת הקהל.

לסיכום, מערכות הבחירות האחרונות היו מערכות סוערות מאוד שהתנהלו הן באמצעי המדיה המסורתיים כמו טלוויזיה ורדיו. אולם, הזירה המרכזית היא הזירה האינטרנטית – והיא זו שהצליחה למצב מועמדים בראש דעת הקהל, לטוב ולרע. על כן, ייצור של מוניטין פיקטיבי ע"י גורמים פוליטיים אכן קיים – והוא שווה להם לא מעט כסף אבל גם מוניטין שמוביל למיצוב יעיל על פני המתחרים.