כל מי שעוסק בשיווק או מנהל עסק המשתמש בחברת שיווק מודע לכך שהרשתות החברתיות הן חלק מאד משמעותי בתקציבי השיווק. עדות לכך אנחנו מוצאים בקמפיינים רבים שנשענים על רשתות חברתיות כאפיק עיקרי. אפילו בזמן בחירות, הזירה עברה משלטים לכיוון הרשתות החברתיות השונות. רשתות חברתיות הן כבר תופעה ותיקה באינטרנט אבל שיווק דרכן הוא משהו של השנים האחרונות, לפחות בממדים שהגענו אליהם היום. איך הגענו מרשתות כמו MYSPACE עם אולי פרסומת מזדמנת בצד לעולם היום של פוסטים ממומנים, שיתופי פעולה בין מובילי דעת קהל לחברות ותקציבי פרסום שמנים ברשתות חברתיות? מי שהניע את התהליך הזה היו שני גורמים: החברות בבעלותן נמצאות הרשתות החברתיות ובעלי העסקים עצמם. עוד על התהליך המעניין הזה בהמשך.

שיווק מתקדם ברשתות חברתיות

המצב כיום הוא שכמעט כל חברה או מותג עורכים אסטרטגית שיווק המיועדת לרשתות חברתיות. התכנון הוא לפרטי פרטים וכולל משימות רבות ובעלי מקצוע שונים למלא אותן: גרפיקאים, קופירייטרים, כותבי תוכן, צלמים ועוד.

ניקח לדוגמה פתיחה וקידום ערוץ מסחרי ביוטיוב. הפוטנציאל השיווקי כאן הוא אדיר, אבל צריך גם להשקיע בתכנים ובקידום. חלק מאותה השקעה היא למשל רכישה של צפיות, לייקים או עוקבים לערוץ. זה מבטיח הגברה של החשיפה שלו כבר מהרגעים הראשונים. את הרכישות הללו צריך לבצע מחברה בעלת ניסיון בתחום הספציפי הזה. תוכלו להגיע לשירותים נוספים באתר יוהו וללמוד מהמקצוענים שם כיצד זה עובד. הרעיון הגדול של ערוץ יוטיוב עסקי הוא שניתן להציג את המוצר או השירות באופן מאד מפורט ומעניין. מחקרים רבים מראים שגולשים מעדיפים לקבל מידע מסרטונים על פני קריאה שלו בטקסטים.

גם ברשתות החברתיות כמו פייסבוק או אינסטגרם ניתן לקבל הרבה ערך כמשווקים. אלו רשתות בהן יש יותר פעילות גולשים מבחינת תגובות ולייקים. ניתן להשתמש בפעילות הזאת בכדי למנף פוסטים שיווקיים. זה למעשה הדרך המודרנית של שיווק מפה לאוזן רק שבמקום להעביר את המידע ישירות מצרכן לצרכן, הוא מועבר על גבי הפלטפורמה של הרשתות החברתיות.

איך הפכו הרשתות החברתיות לפלטפורמה שיווקית מומלצת לעסקים?

התפתחות השיווק ברשתות החברתיות – מי דחף לזה?

התשובה הפשוטה לשאלה המעניינת הזו היא שאף אחד לא ממש דחף לזה. כפי שציינו בפתיחה, הייתה זו התפתחות הדרגתית של שני גורמים: הרשתות ובעלי העסקים. שני הגורמים הללו מצאו ששיתוף הפעולה ביניהם מניב להם יתרונות רבים וכך צעד צעד התפתח הקשר הסימביוטי העסקי הזה. עם הזמן הרשתות החברתיות הציעו ושיכללו את הכלים השיווקיים שלהם. לדוגמה, פייסבוק השיקה תחילה את העמוד העסקי. לאחר מכן שכללה אותו עם כלי פרסום וניתוח ביצועים, עם קבוצות עסקיות, חנות וירטואלית ועוד אפשרויות. בעלי החשבונות העסקיים גילו שהם יכולים להביא עוד תנועת גולשים וממנה להמיר עוד לקוחות משלמים. זה גרם להם להשקיע סכומים הולכים וגוברים בשיווק ברשתות החברתיות והמהלך הזה יצר תמריץ לשיפור השירות מכיוונם.

כיום, האתגר הגדול של הרשתות החברתיות הוא לשמור על האיזון הנכון בין תכנים של משתמשים רגילים לבין תכנים המיועדים לשיווק. האיזון הזה הוא אינטרס גם של בעלי העסקים, אפילו אם רבים לא מודעים לכך. עודף של תכנים שיווקיים יגרום מהר מאד לבריחה של משתמשים מהפלטפורמה ואיתם גם ירידה באטרקטיביות של השיווק. כל זאת גורם לנו להאמין שהעתיד נמצא ברשתות חברתיות שידעו לגרום למשווקים ליצור תכנים שנותנים הרבה מאד ערך לגולשים, מעבר לתוכן השיווקי עצמו. אנחנו כבר רואים זאת למשל בהפקות מוזיקליות של שירים שלמים בהם המותג מקבל אזכור קטן בכמה פריימים. כולם מרוויחים מזה: המשתמש קיבל ערך של הנאה, המפרסם קיבל חשיפה והרשת החברתית מקבלת הכנסות מהמפרסם.